Wednesday, July 11, 2012

"Fotoğrafın Sözü Olmalı"

Okuldan Haber Odası'na programının ikinci gününde son konuşmacı olarak "Haber Fotoğrafçılığı" üzerine konuşan Özcan Yurdalan, foto muhabirinin "anlatan fotoğraflar" çekmesi gerektiğini söyledi.
İstanbul - BİA Haber Merkezi
10 Temmuz 2012, Salı

Bu yıl altıncısı düzenlenen Okuldan Haber Odasına (OHO) programının, Bahçeşehir Üniversitesi'ndeki ikinci gününde son olarak Özcan Yurdalan "Haber Fotoğrafçılığı" üzerine konuştu.

Fotoğrafla insan arasındaki ilişkinin yalnızca makine ile sağlanmadığını belirten Yurdalan, hayatımızın her alanında fotoğrafa maruz kaldığımızı söyledi.

"İnsanın kendini dönüştürmeyen tek parçası gözdür. Bu anlamda sözden önce göz vardı. Fotoğraf makinası ile gördüğümüz şeyleri kaydeder hale geldik."

"Foto muhabiri anlatan fotoğraflar çekmeli"


"Habercinin temel meselesi söz üretmektir" diyen Yurdalan bu söz üretiminde fotoğraf makinasının önemli bir araç olduğunu söyledi.

"İki tür fotoğraf türünden bahsedebiliriz. Bunlardan ilki gösteren fotoğraf, ikincisi anlatan fotoğraf.  Foto muhabiri ikincisinin peşinden giden insandır. Bu anlamda foto muhabiri yalnızca gösterdiği şeyle yetinmez."

Yaygın medyada daha çok süslemeye yönelik fotoğraflarının yer aldığını ifade eden Yurdalan, bu duruma usta-çırak ilişkisinin ortadan kalkmasını ve sendikasızlaşmanın neden olduğunu söyledi.

"Kendinizi çekeceğiniz kişinin yerine koyun"

Haber fotoğrafçısında olması gereken vasıfları ise Yurdalan şu şekilde sıraladı:

* Sabırlı olmalı. Çünkü sabır aynı zamanda konsantrasyonu da beraberinde getirir. Bu yönüyle foto muhabiri, fotoğrafın konusuna da dahil olmalı.

* Fotoğrafçının kafasında şunlar yer almalı: Mesafe, açı ve an... Bunlar bir dil kuracak, bir tanıklığı anlatacaksak bizim açımızdan oldukça önemli. Çünkü haber fotoğraflarının dilsiz olmasının en önemli sebeplerinden biri bu üç şeyin kullanılmaması.

* Fotoğrafçının kafasında, fotoğrafı nasıl çekeceğinin cümlesi olmalı. Yani fotoğrafa dair kafasında bir bilgi de olmalı.

* Risk alarak ötekinin hayatını koruma altına alabilmelidir.
* Fotoğrafçı gerek toplumsal gerekse de bireysel sorumluluğu olduğunu unutmamalıdır.
Yurdalan son olarak gazeteci adaylarına Kevin Carter'ın çektiği Pulitzer ödüllü Akbaba ve Çocuk fotoğrafını hatırlattı ve sordu: "Siz o gazetecinin yerinde olsaydınız çocuğu mu kurtarmayı denerdiniz? Yoksa fotoğraf çekmeyi mi?

Gazeteci adaylarının bir çoğu "Fotoğrafını çekmez, çocuğu kurtarırdım" derken bazı adaylarsa "Fotoğrafı çekerdim" yanıtını verdi.

Bu yanıtlar üzerine ise Yurdalan "Bana kalırsa yapmanız gereken kendinizi o çocuğun yerine koyarak bir cevap vermek." (SK/HK)